dimarts, 23 d’octubre del 2007

Que es una Associació ?

Les associacions són agrupacions de persones constituïdes per a realitzar una activitat col-lectiva d'una forma estable, organitzades democràticament, sense ànim de lucre.

Aixì doncs, les caracteristiques fonamentals serien les següents:
- Grup de persones
- Objectius i/o activitats comunes
- Funcionament democràtic
- Sense ànim de lucre
- Independents

Sense ànim de lucre = No es poden repartir beneficis o excedents econòmics entre els socis
Si es poden = Tindre excedents econòmics al finalitzar l'any
Si es poden = Tindre contractats laborals en l'associació
Si es poden = Realitzar activitats econòmiques que puguen generar excedents econòmics
Els dits excedent s'hauran de reinvertir en el compliment dels fins de l'entitat

Associacions d'utilitat pública:
Podran ser declarades d'utilitat pública les associacions que complisquen els requisits establits
en l'article 32 de la Llei Orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del Dret d'Associació

Declaració atorgat per: Ministeri d'Interior

Amb aquesta declaració s'accedix a determinats beneficis tals com:
- Subvencions
- Bonificacions
- Exempcions fiscals

Deure d'associacions com les d'utilitat pública:
- Retre comptes anuals
- Presentar una memòria descriptiva dels activitats realitzades

Dos avantatges de la declaració com a Associació d'Utilitat Pública:
1) Les donacions desgraven un 20% al donant
2) Les quotes dels socis desgraven un 20%

Condicions:
- Estar legalment constituïda com a associació
- Els fins de l'associació tenen que promoure l'interés general
- L'activitat no té que beneficiar exclusivament els seus socis
- No pot tindre ànim de lucre
- No pot distribuir beneficis entre socis
- En cas de disolució destinació dels bens a una altra associació de característiques semblants
- L'exercisi dels càrrecs te de ser gratuit
- Te que comptar amb els mitjans necessaris per a poder realitzar els objectius
- Totes aquestes condicions es tenen que complir al menys durant dos anys abans de realitzar
la solicitud per passar a ser associació d'utilitat pública, i de forma ininterrompuda

En aquest cas cal presentar els papers següents:
- Sol-licitud
- Còpia Acord Sol-licitud de la Declaració d'Utilitat Pública
- Memòria de les activitats dels dos anys anteriors, subscrita per President i Secretari, amb:
* Certificat dels nombres de socis
* Relació dels beneficiaris de les activitats
* Organització i relació de mitjans de l'Associació
* Activitats realitzades
* Resultats obtinguts
* Grau de compliment
* Certificat de la Junta Directiva
* Certificat que les activitats beneficien a tercers
* Certificat de NO repartiment de beneficis
* Declaració jurada de la gratuïtat de l'exercisi de càrrecs
* Acreditació del compliment de les condicions ressenyades (copia estatuts)
* Compliment de les obligacions amb l'Agència tributària i amb la Seguretat Social
* Pressupostos de l'any en curs
* Inventari dels bens

Presentar en:
- Registre Entrada Conselleria de Justícia

Per la seva tramitació davant del:
- Secretaria General Tècnica del Ministeri d'Interior